Chiapudding-smoothie

14-03-2014 20:05

Een hoop te vertellen. 

Allereerst: mijn eigen bedrijf Lekker Natuurlijk is een feit. Zelfs de visitekaartjes zijin binnen:-) Ik hoop dat ik een hoop mensen kan helpen in het maken van de goede, bewuste, natuurlijke en lekkere keuzes. De website is iets veranderd maar ik blijf bloggen en recepten delen. 

Door alle drukte ben ik er helemaal niet aan toe gekomen jullie te melden hoe mijn dagen als veganist verlopen zijn. En daar kan ik heel wat over vertellen zeg. Tjonge wat een veranderingen kan een mens door maken wanneer hij geen eieren, vlees, vis en zuivel meer eet. Ik zal beginnen met de positieve punten.

Creativiteit ten top! Ik merkte dat ik toch best nog wel lui was als het ging om het bereiden van het diner. Vaak gebruikte ik een stuk vis om een gerecht op te leuken en vond ik het al snel prima. Nu ik niet met dierlijke producten werkte, moest ik wel anders denken. En dat heeft me heel wat leuke inspirerende gerechten gebracht. Zo hebben we bijvoorbeeld gebakken gierst gegeten met gemarineerde tempeh en gewokte venkel, spitskool, rucola, wortel en pastinaak. Ik had nog niet eerder met tempeh gewerkt dus dat vond ik een leuke uitdaging. Marcel heeft zijn bord leeggegeten dus het was een succes haha! 

Ik werd me ook bewust van hoeveel dierlijke producten ik eet. Een dag had ik ongelooflijke trek in een rijstwafel met pesto, en niet dat ik het niet wist, maar ik had er gewoon simpelweg nooit bij stilgestaan dat daar parmezaanse kaas in zit verwerkt. En dit soort momentjes had ik dus nog veel meer. Gelukkig kon ik nog steeds ongegeneerd rijstwafels met guacemole wegeten (ernstige verslaving)...

Helaas heb ik mijn vega-challenge niet vol kunnen houden tot de datum ik voor ogen had: 18 maart. In totaal heb ik acht dagen volbracht. De laatste vier dagen zag ik zo'n beetje heel de dag een stuk zalm en een vers ei voor mijn ogen dwarrelen en daar werd ik best wel ellendig van... Daarnaast had ik ongelooflijk veel trek in suiker, niet een klein beetje, nee echt heel veel. Gelukkig had ik niet echt de behoefte 'slechte' dingen te eten, maar ik moest mijn maaltijd gewoon afsluiten met drie lepels honing. Best gek, ik heb nooit trek in zoet na mijn diner, altijd goed verzadigd, maar nu moest ik gewoon iets zoets, anders was ik constant aan het zoeken naar zoet.... En dat ging dus heel de dag door. Ik weet dat ik normaal ook wel een zoetekauw ben, maar dit was echt abnormaal. Misschien dat, ondanks dat ik er echt op lette, ik toch te weinig eiwitten binnen kreeg en mijn lichaam daarom zo verlangde naar zoet. 

Ook is mijn huid enorm verslechterd. Het leek wel of ik ongeveer twee weken nachtenlang aan het doorhalen was. En als laatst werd ik ziek.

Op een gegeven moment overheersten de negatieve punten en voelde ik me heel slap. Toen besloot ik dat ik er genoeg van had opgestoken en een stuk zalm te eten. Ge-nie-ten!! Echt heerlijk. Ik heb enorm veel opgestoken van deze acht dagen en ben nu veel bewuster met dierlijke producten bezig. Goede challenge dus!

 

Vanmorgen maakte ik deze overheerlijke chiapudding-smoothie. Ik ontdekte een nieuwe vrucht: cherimoya. Ontzettend lekker, zoet, zacht, romig: sluit je ogen en je waant je in een tropisch land! 

Ingredienten voor de onderste laag:

* Handvol bevroren frambozen

* Halve banaan

* Flinke eetlepel kokosroom en een scheut van het kokoswater

* Klein handje gojibessen

 

Ingredienten voor de middelste laag:

* 20 gram chiazaden

* Het sap van twee (bloed)sinaasappels

* Theelepeltje acaipoeder

 

Ingredienten voor de bovenste laag:

* Handvol bevroren bosvruchten

* Halve banaan

* Flinke eetlepel kokosroom en een scheut van het kokoswater ervan

 

Bereiding:

1. Meng de chiazaden in een kommetje met de theelepel acaipoeder en het sinaasappelsap. Zet dit een half uurtje weg.

2. Doe in een blender de ingredienten voor de onderste laag. Blend een minuut op de hoogste stand en doe de dikke substantie in een leuk glas of jampotje. 

3. Doe hier bovenop de chiapudding.

4. Blend vervolgens de ingredienten voor de bovenste laag met elkaar op de hoogste stand en doe de dikke substantie bovenop.

5. Garneer het geheel met lekker fruit: ik gebruikte mijn net ontdekte cherimoya. Ook gebruikte ik bijenpollen en gojibessen.

Genieten !

 

Door het geheel in een jaspotje te serveren creer je niet alleen een heel leuk effect, je hebt ook nog eens een makkelijke lunchmanier gecreeerd ;-)

Kokosroom is de bovenste laag room die ontstaat wanneer je een blik kokosmelk niet schut.

Chiapudding-smoothie

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht