Linzensoep met zoete aardappel

02-03-2014 17:02

Gister ben ik begonnen met vegetarisch te eten voor twee en een halve week. Vlees, vis, gevogelte, eieren en zuivelproducten laat ik staan. Ik merkte gister al hoe makkelijk ik naar dierlijke producten grijp. Ik wilde heel graag een plak van mijn versgebakken cranberry-pompoencake, maar daar zitten eieren in verwerkt, helaas! Ik merk wel dat ik ben aangewezen op mijn ceativiteit. 's Avonds at ik vaak wel minder vlees en vis maar vaak zat er toch iets dierlijks in verwerkt. Nu moet ik echt even anders denken, maar ik vind het wel een hele leuke uitdaging. Ik kom weer in aanraking met nieuwe producten en gewoonten.
Van de week had ik een grote pan soep gemaakt en ik kwam erachter dat deze helemaal vega is :-) Ik maakte de soep van groenten en producten die ik zelf nog in huis had, en de smaak is erg lekker geworden. Het lijkt een beetje oosters en door de linzen vult het enorm. Gister had ik wraps gegeten van boekweitmeel en water met een prutje van tomaat, ui, spinazie, rucola, kelpnoodles, cashewnoten en gepofte quinoa, echt heerlijk! Vandaag ga ik deze soep eten met rijstwafel met avocado en hummus.

Ingredienten:
* 1 grote uit
* 2 teentjes knoflook
* 4 groentebouillonblokjes (kies liever voor de blokjes zonder gistextract)
* Een hand blanke linzen, een hand rode linzen en een hand chana dal (splitkikkererwten maar deze kun je ook weglaten)
* Kleine venkelknol
* 1 prei
* 3 wortels
* 1 grote zoete aardappel
* 2 stukken verse kurkuma (of een theelepel gedroogde)
* 2 theelepels (pittige) kerriepoeder
* Stuk gember
* Snuf zout
* Peterselie

Bereiding:
* Breng twee liter water aan de kook met de bouillonblokjes en de linzen.
* Laat dit 20 minuutjes pruttelen.
* Snijd in de tussentijd de ui, knoflook, venkel, wortel, prei en zoete aardappel fijn.
* Voeg de groenten toe na de 20 minuten.
* Breng de soep weer aan de kook en laat dit 15 minuutjes pruttelen.
* Snijd ondertussen de kurkuma en de gember (stuk van ongevee twee centimeter) klein en voeg dit ook toe aan de soep.
* Breng de soep op smaak met kerriepoeder en zout.
* Wanneer de groenten zacht zijn, kun je het pureren met een staafmixer. Zo ontstaat er een gladde licht gele soep.
* Garneer de soep met peterselie en eventueel hennepzaad.

Eet smakelijk!

Linzensoep met zoete aardappel

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht